خوشبو کننده گیاهیخوشبو کننده هوامقالات عمومی

چگونه خانه را خوشبو کنیم

شاید تا حالا به این فکر نکرده باشید که خانۀ شما چه بویی می‌دهد؟ بوی فضاهایی که با آن‌ها مأنوس هستیم، توجه ما را جلب نمی‌کنند. اما اگر دقت کرده باشید وقتی وارد فضای جدیدی می‌شوید بوی فضا توجه شما را جلب می‌کند. در فضای آشنا اگر بوی تازه‌ای نپیچد، به بوی محیط عادت می‌کنیم. فقط برای جاهایی به بو حساس می‌شویم که بدون شک بویی که تولید می‌شود بد باشد؛ مثل سرویس بهداشتی یا داخل یخچال.

در کل دغدغۀ عطر و بوی خانه دغدغه‌ای همه‌گیر نیست. اما کسانی که به این موضوع اهمیت می‌دهند فضای گرم‌تر و صمیمی‌تری در خانه ایجاد می‌کنند. مثلاً شاید دیده باشید کسانی را که همیشه از عود در خانه استفاده می‌کنند. کسانی که دوست دارند در فضای خانه عطرهای متفاوت و خاص را استشمام کنند.

اما چطور می‌توانیم خانه‌ای خوش عطر و بو داشته باشیم؟

مطالعه این مطالب را هم پیشنهاد می‌کنیم:

از چه ابزارهایی برای خوشبوکردن فضا می‌توان استفاده کرد؟

 

در این مطلب می‌خواهیم از مزایای ایجاد بوی خوش در خانه و راه‌های ایجاد آن حرف بزنیم. اگر به این موضوع علاقه‌مند هستید یا می‌خواهید بیشتر دربارۀ آن بدانید این مطلب را از دست ندهید.

تأثیر بوی خوش در زندگی انسان

تا حالا به این موضوع فکر کرده‌اید که بو و عطر در جاهای مختلف چه تأثیراتی بر ذهن و روان ما می‌گذارند؟ و چگونه واکنش‌های سریع را در رفتار ما به وجود می‌آورند؟

بو در حافظۀ بلندمدت ما می‌ماند. بو و عطر ما را به خاطرات می‌برند. حس لذت یا نفرت یا تهوع در ما ایجاد می‌کنند. بوی عطر گل‌ها یا عناصر طبیعت، مثل گل و جنگل و دریا به ما آرامش می‌دهند. بوی دود به ما هشدار می‌دهد. بوی غذایی که در خانه پیچیده احساس گرما و امنیت به وجود می‌آورد. از بوی نم متوجه آلودگی یا پوسیدگی چیزی در خانه می‌شویم.

ذرات بسیار ریز عطر و بو را از طریق پیاز بویایی در بینی جذب می‌شوند و به مغز می‌رسند. آمیگدالا و هیپوکامپوس، مراکز کنترل هیجان، با پیاز بویایی در ارتباط هستند. اثر قوی بو بر مغز و تداعی خاطرات و هیجان‌ها به این خاطر است که سایر حواس ما با این مراکز ارتباطی ندارند.

برای از بین بردن بوهای بد خانه چه کنیم؟

برای اینکه خانه‌ای خوشبو داشته باشیم به دو حرکت اساسی نیاز داریم. یکی اینکه بوهای بد و عوامل به‌وجودآورندۀ آن‎ها را از بین ببریم. و در مرحلۀ بعد، با روش‌هایی که در ادامه می‌خوانید، فضا را خوشبو کنیم.

مواد غذایی خراب

یکی از مهم‌ترین بخش‌های خانه، آشپزخانه است. آشپزخانه‌ها در معماری جدید خانه‌ها  اغلب اوپن هستند و هر بویی که در فضای آشپزخانه بپیچد به تمام خانه منتقل می‌شود. اگر مراقب مواد غذایی یخچال نباشید، ممکن است بعضی از آن‌ها خراب بشوند و یخچال بو بگیرد. همچنین غذاهایی که بوی شدیدی دارند، نباید بدون درپوش در یخچال گذاشته شوند. چون بوهای مختلف وقتی با هم ترکیب می‌شوند بوی ناخوشایندی ایجاد می‌شود. هر بار که در یخچال باز می‌شود این بو در خانه می‌پیچد و در فضا ماندگار می‌شود.

سرویس بهداشتی آلوده

سرویس‌های بهداشتی باید به سیفون مجهز باشند تا بوی بد در فضای سرویس بهداشتی نماند. یکی دیگر از بهترین راه‌های کنترل بوی بد در خانه نصب هواکش‌ است. هواکش‌هایی که همزمان با چراغ برق روشن می‌شوند و فضای داخل سرویس بهداشتی را تهویه می‌کنند. در صورت استفاده از سیفون و هواکش و شست‌وشوی مرتب، بوی بد سرویس بهداشتی وارد خانه نمی‌شود.

زباله‌ها

در هر بخشی از خانه و آشپزخانه که محل تجمع زباله و آلودگی باشد، ممکن است بوی بد ایجاد شود. مهم‌ترین بخش، سطل زبالۀ آشپزخانه است که در آن زباله‌های تر وجود دارند و بعد از مدت کوتاهی فاسد می‌شوند. بهتر است از کیسه‌های زبالۀ کوچک استفاده کنید که زودتر آن‌ها را خالی کنید. زباله‌ای که زمان زیادی در آشپزخانه بماند فضای خانه را بدبو می‌کند.

هیچ‌وقت زباله‌ها را دم در آپارتمان نگذارید. با این کار بوی بد را از خانه بیرون می‌برید اما راه‌پله و فضای مشاع را به بوی بد آلوده می‌کنید. بنابراین بهتر است زباله‌ها را در فاصله‌های زمانی کوتاه از خانه بیرون ببرید.

بوی نم

در جاهایی از خانه که در نزدیکی آب است از خشک‌کن‌ها و رطوبت‌گیرهای مخصوص استفاده کنید. معمولاً اگر آب در زیر ظرف‌ها، کنار لباسشویی یا مقابل ظرفشویی بماند، بوی بد ایجاد می‌کند. بهتر است هر جایی که مستعد ماندن آب به مدت طولانی است، خشک نگه دارید.

برای ظرف‌ها معمولاً سبدهای آبکش مخصوصی وجود دارد که آب را به داخل سینک ظرفشویی هدایت کند. انواع پارچه‌ها و حوله‌های مخصوص کف کابینت و آشپزخانه هم وجود دارند که می‌توانید از آن‌‎ها برای خشک‌کردن استفاده کنید.

هوای راکد

اگر هوای بیرون از خانه دمای مناسب دارد و تمیز است، بهتر است گاهی درها و پنجره‌ها را باز کنید تا هوای خانه تازه شود. هوای آزاد بهترین وسیله برای خوشبوکردن هواست. چون تهویه‌ای طبیعی است. جابه‌جایی هوا همۀ بوهای بدی که به دلایل مختلف ایجاد شده‌اند از بین می‌برد. به‌ویژه هوای تازۀ بعد از بارش برف و باران را از دست ندهید.

چگونه خانه را معطر کنیم؟

تا جایی که می‌توانیم باید خانه را تمیز نگه داریم. اگر موارد بالا را رعایت کنیم، بوی خانه، غیرعادی و نامطبوع نمی‌شود. اما در مرحلۀ بعد برای ایجاد بوی خوش و حس خوب در خانه به روش‌های مختلفی می‌توان عمل کرد.

پخت و پز

بله! یکی از بهترین عطرهایی که در هر خانه می‌پیچد، بوی چای، قهوه، میوه و غذاست. بیشتر عطرهای خوشی که در ذهن داریم و خاطرات خوش ما را می‌سازند بوی خوراکی‌ها هستند. مثلاً اگر  مهمان داشته باشید پختن یک کیک سیب و دارچین یا کلوچۀ زنجبیلی چنان عطر خوشی به خانه می‌دهد که شاید با هیچ عطری نتوان آن را ایجاد کرد.

میوه‌ها و سبزی‌های خشک

می‌توانید خوشبوکنندۀ مخصوص خودتان را بسازید. از گیاهان معطر مورد علاقۀ خودتان، برگ گل‍‌ها، میوه‌های معطر خشک، در ظرف‌ها یا پارچه‌های زیبا، خوشبوکننده‌های زیبا بسازید. آن‌ها را در جاهای مختلف خانه بگذارید و از عطر خوششان لذت ببرید.

عود و اسپند

اسپند دود کردن از عادت‌های قدیمی و سنتی مردم ایران در مراسم غم و شادی است. این روزها این عادت در زندگی مدرن کمرنگ شده است. شاید به خاطر دودی باشد که اسپند ایجاد می‌کند. اما خوب است بدانید که دود اسپند به جز عطر خوش و نوستالژیکش، خواص درمانی دارد و استفاده از آن در طب سنتی و مراسم قدیمی بی‌حکمت نبوده است.

دوست دارید بوی خوش اسپند را در خانه داشته باشید اما از دود خوشتان نمی‌آید؟ از وسایل جدیدی که برای دودکردن اسپند در بازار موجود است استفاده کنید که دود و خاکستر آن شما را آزار ندهد. استفاده از عود در خانه و در مکان‌هایی مثل کافه و رستوران بسیار رایج است. بر اساس سلیقه و علاقۀ خودتان می‌توانید از میان عطرهای متنوع عود، انتخاب کنید و خانه را خوشبو کنید.

:: پیشنهاد ما جهت مطالعه: (بهترین راهکارها برای خوشبو کردن منزل)

خوشبوکننده‌ها

این روزها برای خوشبوکردن فضاهای مختلف، خوشبوکننده‌های متفاوتی در بازار موجود هستند. تنوع این محصولات به اندازه‌ای است که هر سلیقه‌ای را به خود جذب می‌کنند. در خرید محصولات خوشبوکننده هوا باید به این موضوع توجه داشته باشیم که از چه موادی تشکیل شده‌اند.

از خوشبوکننده‌هایی استفاده نکنیم که فقط بویی به بوهای موجود اضافه می‌کنند. در یک خوشبوکننده مرغوب از موادی استفاده می‌شود که بهداشتی و سالم هستند و از مواد ضدعفونی‌کننده و پاک‌کنندۀ هوا در آن‌ها استفاده شده. همچنین بهتر است در هنگام خرید به حساسیت‌ها و مشکلات احتمالی خود و اعضای خانواده توجه داشته باشید.

مواد خوشبوکننده ممکن است حاوی مواد حساسیت‌زا باشند. از خوشبوکننده‌هایی استفاده کنیم که مشکل حساسیت ایجاد نکنند.

خوشبوکننده‌هایی که بر پایۀ رایحه‌های موجود در طبیعت تولید می‌شوند حس خوشایندتری به محیط می‌دهند.

در کنار رعایت نکته‌های بهداشتی و روش‌هایی که گفتیم، محصولات عطرینه انتخاب خوبی برای خوشبوکردن خانه هستند. عطرینه کوشیده است با رعایت استانداردها و حفظ و ارتقای کیفیت، هوایی سالم و خوشبو و مطبوع را به خانه‌های شما بیاورد.

امتیاز ۵ از ۵ – ۱ رای
spinner در حال ثبت رای

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا