خوشبو کننده کفشمقالات عمومی

روش‌های خانگی از بین بردن بوی بد کفش

از بین بردن بوی بد کفش عموماً یکی از دغدغه‌های همه‌ی ما به‌شمار می‌رود. اینکه کفش‌ بعد از مدتی که استفاده می‌شود، بوی نامطبوع بگیرد کاملاً طبیعی است.

از آنجایی که بهداشت کفش‌ها نیز مانند بهداشت بدن در روابط اجتماعی و روزمره‌ی هر فردی تاثیر می‌گذارد، بنابراین باید توجه ویژه‌ای به این موضوع داشته باشیم؛ زیرا اغلب، ما مدت زیادی را در طول روز از کفش استفاده می‌کنیم.

اما جای نگرانی نیست؛ کافیست تا انتهای این مقاله همراه ما باشید تا با روش‌های خانگی و ساده مقابله با بوی بد کفش آشنا شوید.

مطالعه این مطالب را هم پیشنهاد می‌کنیم:

روش‌های خانگی برای کنترل بوی بد کفش

خوب؛ ابتدا باید با عواملی که سبب ایجاد بوی بد پا می‌گردند آشنا شویم. اما واقعاً چرا پاها بوی بد می‌گیرند؟

اینکه موقع استفاده کردن از کفش‌ها، پاها بوی بدی بگیرند مسئله‌ای کاملا طبیعی است؛ مگر اینکه در مکانی که اصلاً کفشی به پا نداشته باشید همچنان پاهای شما بوی بد بدهند، که در این حالت باید به پزشک مراجعه کنید.

همه‌ی ما ساعت‌ها در طول روز از کفش استفاده می‌کنیم. بنابراین با معضل عرق کردن پا هم کاملا آشنا هستیم. البته باید دقت کنیم که خود عرق کردن ضرری نداشته، بلکه برای بدن کاملا مفید هم هست. ولی مشکل از جایی شروع می‌شود که دلیل بوی بد کفش و پاهای ما همین عرق کردن است!

هنگامی که عرق بدن به سطح پوست پاهای ما می‌رسد، عرق پا با باکتری‌های سطح پوست تماس پیدا می‌کنند و این باکتری‌ها شروع به تجزیه شدن می‌کنند. تجزیه شدن این باکتری‌ها موجب ایجاد بوی بد در پاها می‌گردد. این پدیده در علم پزشکی به عنوان برومودوسیس (Bromodosis) یا همان اصطلاح رایج عرق پا شناخته می‌‌شود.

جالب اینجاست که بیشترین غدد عرق بدن در ناحیه‌ی پاها قرار دارند. این یک واقعیت فیزیولوژیکی است. قطعاً شمایی که زمان زیادی در طول روز از کفش استفاده می‌کنید با عرق پا بیشتر آشنا هستید.

اگر بخواهیم به عوامل دیگر عرق کردن پا اشاره کنیم، می‌توان به استرس، بیماری پای ورزشکار، عفونت‌های قارچی و همچنین شرایط بارداری بانوان اشاره کرد که می‌تواند موجب تعریق غیر عادی و پیرو آن بوی نامطبوع پا ‌گردد.

در ادامه در مورد اینکه چگونه می‌توانیم از بوی بد پا جلوگیری کنیم و سپس در مورد از بین بردن بوی بد کفش با روش‌های خانگی صحبت خواهیم کرد.

راه‌های مقابله با بوی نامطبوع کفش

  • شستشوی پا به همراه لایه‌برداری پوست

همانطور که گفتیم، بوی بد کفش ناشی از عرق پا است؛ لذا رعایت بهداشت پا کمک شایانی به کنترل بوی بد کفش می‌کند. لایه برداری پوست پا با حذف پوست‌های مرده‌ی کف پا می‌تواند عرق پا را کاهش دهد. برای این کار می‌توان از پدهای لایه بردار، سنگ‌پا، و دستمال مرطوب استفاده کرد.

  • برای جلوگیری از بوی بد کفش، عرق پای خود را کنترل کنید

اگر اغلب اوقات دچار عرق پا می‌شوید؛ پس باید تمرکز خود را روی کم کردن بخشی از این عرق بگذارید. استفاده از ضد تعریق‌ها گزینه‌ای عالی برای کاهش تعریق مازاد پا می‌باشد.

  • استفاده از خوشبو‌ کننده کفش

خوشبو کننده کفش روشی عالی برای حذف بوی بد کفش است. اگر به دنبال بهترین خوشبو کننده کفش هستید، به دنبال محصولی باشید که هم قابلیت اسپری شدن در کفش و هم کف پا را داشته باشد. این روش سریع و موثر برای ورزشکاران و افرادی که پیاده‌روی زیادی دارند بسیار مناسب است. خوشبو کننده کفش به راحتی در ساک ورزشی و یا کوله پشتی شما قرار می‌گیرد و اسپری کردن آن سبب می‌شود که پا و کفش‌های شما بوی خوبی بدهند. اسپری‌های خوشبو کننده کفش، مراقبت ضد قارچی ایجاد می‌کنند و برای انواع کفش قابل استفاده هستند.

  • از کفش‌هایی که منافذ گذر هوا دارند استفاده کنید

همواره دقت داشته باشید که پوشیدن کفش مناسب در اولویت است. بهترین کفش‌ها برای پاهایی که زیاد عرق می‌کنند، کفش‌های چرمی و یا آن‌هایی که قابلیت گذر هوا را دارند، است. این مواد اجازه می‌دهند که رطوبت از پا خارج گردد.

  • کفش‌های خود را تعویض کنید

بوی بد کفش شما اگر به صورت پیوسته از آن‌ها استفاده نشود، به طور قابل توجهی کاهش می‌یابد.

  • برای مقابله با بوی پا از کفی کفش استفاده کنید

روش دیگر کاهش بوی زننده کفش استفاده از کفی‌‌های ضد تعریق کفش است. این نوع از کفی‌ها با زغال فعال و یا جوش ‌شیرین (یا هر دو) ساخته شده‌اند و بوهای نامطبوع را خنثی می‌کنند.

  • در کفش‌های بد بو، جوش‌شیرین بریزید

جوش ‌شیرین یکی دیگر از روش‌های خانگی خوب برای از بین بردن بوی بد کفش است. مقدار کمی جوش ‌شیرین در کفش خود بریزید و بعد از یک شب می‌بینید که بوی بد کفش از بین رفته و با خیال آسوده می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید.

  • استفاده از الکل برای از بین بردن بوی بد کفش

ترکیب الکل با آب می‌تواند برای از بین بردن بوی بد کفش بسیار موثر باشد. برای این منظور، یک فنجان الکل را با یک فنجان آب ترکیب کنید و سپس درون کفش‌ها اسپری نمائید. الکل باکتری‌های موجود در کفش که باعث بوی بد می‌شوند را از بین می‌برد.

  • بخاردهی کفش‌ها

اگر دستگاه بخاردهی دارید؛ می‌توانید با قرار دادن و گذاشتن سر نازل دستگاه بخار به مدت 30 ثانیه درون کفش‌ها، باکتری‌ها و بوی بد آن‌ها را از بین ببرید.

  • کفش‌های خود را فریز کنید

کفش‌ها مکانی مناسب برای باکتری‌هایی هستند که عامل بوی بد کفش می‌باشند. شما می‌توانید کفش‌های خود را به مدت یک شب در فریزر قرار دهید. میکروب‌ها این محیط را نمی‌توانند تحمل کنند و از بین می‌روند. اما قبل از استفاده از این روش حتما به نکات زیر توجه کنید.

• کفش‌ها حتماً باید خشک باشند.

• به مدت یک شب در فریزر قرار گیرند.

  • با استفاده از چای کیسه‌ای از شر بوی بد خلاص شوید

چای کیسه‌ای بوی بد کفش را از بین می‌برد. برای این منظور 2 تا 3 عدد چای کیسه‌ای را درون کفش خود برای چند ساعت قرار دهید. این روش بوی بد کفش شما را از بین می‌برد.

  • استفاده از نشاسته ذرت

نشاسته ذرت نیز با خشک کردن محیط کفش مانع از رشد باکتری‌ها و بوی بد کفش می‌شود.

:: پیشنهاد ما جهت مطالعه: (معرفی چند خوشبو کننده کفش خانگی)

نتیجه‌گیری

متوجه شدیم بوی بد کفش ناشی از باکتری‌های موجود در کفش است. همانطور که گفتیم این باکتری‌ها از عرق کردن پا ناشی می‌شوند. روش‌های خانگی مطرح شده در این مقاله به شما کمک می‌کند که از شر بوی بد کفش‌های خود راحت شوید.

پیش از این نیز اشاره کردیم که انتخاب کفش مناسب به طوری که جریان هوا در آن برقرار باشد کمک زیادی به کاهش عرق پای شما می‌کند. به هر حال از بین روش‌های گفته شده، خرید خوشبو ‌کننده کفش راحت‌تر و در دسترس‌تر است و در هر مکان و هر زمان می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید.

این محصولات نه تنها بوی نامطبوع کفش شما را از بین می‌برد بلکه ضدعفونی کننده میکروب‌ها و باکتری‌های بد موجود در کفش شما هم هست و بدین صورت از عفونت‌های قارچی جلوگیری می‌کند.

امتیاز ۵ از ۵ – ۱ رای
spinner در حال ثبت رای

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا