خوشبو کننده هوامقالات عمومی

بررسی برخی از مزایا و معایب خوشبو کننده هوا

امروزه بسیاری از مردم از محصولات خوشبو کننده هوا در منزل مسکونی، خودرو شخصی و خصوصا در سرویس‌های بهداشتی استفاده می‌کنند. اما آیا با مزایا و معایب خوشبو کننده هوا در هنگام استفاده از آن‌ها آشنایی دارید؟

بسیاری از ما به این جمله که اغلب بیان می‌کنیم توجهی نداریم: “باعث میشه اتاقم بوی خوبی بده”. اما اگر داشتن فضایی خوشبو در اتاق یا محل کار برایمان حائز اهمیت باشد، قطعا به دنبال محصولی خواهیم بود که این نیازمان را مرتفع سازد.

اما پیش از اینکه تصمیم به خرید خوشبو کننده هوا بگیرید، در این مطلب قصد داریم شما را با تمام دلایلی که باید از این محصول استفاده کنید آشنا کنیم. از طرفی دیگر لیستی از دلایلی که شاید نبایست از این محصول استفاده شود را هم برایتان فراهم کرده‌ایم.

مطالعه این مطالب را هم پیشنهاد می‌کنیم:

پس تا انتهای مقاله با ما همراه باشید تا با این دلایل آشنا شوید.

مزایای خوشبو کننده هوا

  • تنوع در انتخاب روایح

اسپری‌های خوشبو کننده هوا نه تنها باعث ایجاد بوی مطبوع می‌شوند، بلکه می‌توانید رایحه‌ای که مورد علاقه‌تان نیز هست را برای آن‌ها انتخاب کنید. انتخاب روایح خوشبو کننده‌ها کاملا بستگی به سلیقه‌ی شما دارد. در حال حاضر روایح بسیاری برای محصولات خوشبو کننده هوا وجود دارد. از شکلات و گل رز گرفته تا اقیانوس و…

انتخاب با شماست.

  • قابلیت استفاده در هر مکان

به کمک محصولات خوشبو کننده هوا می‌توانید محیط کار، محل زندگی یا حتی فضای خودروی خودتان را خوشبو کنید. البته برای این منظور بهتر است از محصولات خوشبو کننده مخصوص فضای خودرو استفاده شود. به هر صورت شاید مهم‌ترین مزیت این محصول سهولت استفاده در هر مکان باشد.

  • استفاده از خوشبو کننده هوا از تمیز کردن آسان تر است

باید صادق باشیم! قبل از هر چیزی، اولا همه‌ی ما می‌دانیم که اگر از مکانی بویی نامطبوع به مشام می‌رسد، ابتدا بایستی منبع بوی بد را شناسایی، و سپس با تمیز کردن آن، بوی بد ناشی از آن را برطرف نمائیم.

حالا این بوی نامطبوع و ناخوشایند ممکن است ناشی از فاسد شدن مواد غذایی در آشپرخانه باشد و یا کپکی که در وان حمام رشد کرده است.

ثانیا، باز هم همگی به این مطلب واقفیم که تمیز کردن موارد این چنینی، زمان‌بر و خسته کننده‌تر است تا اینکه از خوشبو کننده هوا استفاده کنیم. شما موافق نیستید؟ در واقع با استفاده کردن از یک خوشبو کننده هوا با کیفیت و سالم این حس به شما داده می‌شود که خانه تمیزتر از آن چیزی است که باید به نظر بیاید. خوب به نظر شما این تصور در خصوصا زمان‌هایی که احساس خستگی یا تنبلی می کنید رضایت‌بخش و کافی نیست؟

  • بهبود روحیه، تمرکز و اعتماد به نفس

فعالیت در محیط‌هایی که بوی نامطبوع دارند، اغلب باعث تضعیف تمرکز و روحیه شما می‌شود. استفاده از خوشبو کننده هوا به خصوص در جاهایی که بوی بد آن باعث اذیت و احساس بد شما می‌شود، می‌تواند روحیه‌ی شما را تغییر و احساسات بد را از شما دور کند. به عبارت دیگر، دیگر چیزی برای اذیت شدن شما وجود نخواهد داشت.

  • رایحه ماندگار خوشبو کننده هوا

تاثیر استفاده از یک خوشبو کننده هوا خوب و با کیفیت می‌تواند برای چند ساعت در محیط باقی بماند. استفاده از این محصول بسیار زودتر و سریع‌تر بوی بد محیط را رفع می‌کند. بنابراین یک خوشبو کننده هوای مناسب، رایحه‌ای مطبوع را در مدت زمان مناسبی برای محیطی که قصد استفاده از آن را دارید در اختیارتان قرار خواهد داد.

  • ارزان‌تر بودن نسبت به دستگاه تصفیه هوا

مطمئنا همه‌ی ما می‌دانیم که قیمت یک دستگاه تصفیه هوا بسیار بیشتر از یک اسپری خوشبو کننده هوا است و شاید از نظر اقتصادی زیاد به صرفه نباشد که برای منزل، از دستگاه تصفیه هوا استفاده کنیم. راهکار موثرتر آن را حتما تا الان باید شناخته باشید!

بسیار خوب. تا به اینجا متوجه فواید خوشبو کننده هوا و اثر مثبت آن بر روحیه و همچنین راحتی کار شدیم. بخش بعد برگرفته از نظرات منفی حول این محصول (که ممکن است برای برخی رخ داده باشد) می‌باشد. در واقع نکاتی که در ادامه خواهند آمد، دیدگاه مردم است و مشکلات و انتقاداتی که تا اکنون نسبت به این محصولات داشته‌اند.

:: پیشنهاد ما جهت مطالعه: (چگونه یک خوشبو کننده هوا مناسب انتخاب کنیم؟)

معایب خوشبو کننده هوا

  • تماس مواد شیمیایی غیر طبیعی با هوای اطراف

برخی از مردم بر این باورند که مواد موجود در خوشبو کننده‌ها غیر طبیعی بوده و ممکن است برای بدن خطر داشته باشد. اگر چه این برداشت می‌تواند درست باشد اما، یک خوشبو کننده خوب این نواقص را جبران می‌کند. باید توجه کرد که محصولات خوشبو کننده هوا طبیعی نیز وجود دارند که بر پایه آب بوده و هیچگونه خطری برای انسان ندارند. پس با انتخاب محصول طبیعی نگران این قضیه نباشید.

  • ممکن است برای افرادی که آسم دارند مناسب نباشد

برخی از افراد که سابقه‌ی بیماری آسم یا مشکلات تنفسی دارند از مواد شیمیایی موجود در خوشبو کننده‌های هوا شاکی هستند. علت این موضوع هم این است که آن‌ها معتقدند این مواد بیماری آن‌ها را تحریک کرده است. راهکار برطرف کردن این مشکل این است که اگر دارای بیماری خاصی از جمله آسم هستید قبل از استفاده کردن از محصول، امتحان کنید که محصول بر روی شما اثر مخربی میگذارد یا نه، و سپس شروع به استفاده از آن کنید.

  • ایجاد آلرژی

نگرانی فقط بر روی بیماران مبتلا به آسم نیست. برخی از مردم به علت مواد شیمیایی استفاده شده در برخی از خوشبو کننده‌های هوا دچار خارش و خشکی چشم می‌شوند. پس باید به این مسئله توجه کرد که به محصول مورد استفاده حساسیت و آلرژی نداشته باشید. پیشنهاد ما استفاده از خوشبو کننده گیاهی به علت طبیعی بودن ساختار و روایح آن است.

  • استفاده از خوشبو کننده جایگزین تمیز کردن کامل نیست

در بخش قبل گفتیم که استفاده از خوشبو کننده هوا از تمیز کردن آسان‌تر است؛ و این گزینه را از جمله مزایای استفاده از خوشبو کننده هوا عنوان کردیم. اما از نظر بسیاری از افراد این پاک کردن صورت مسئله است. شاید استفاده از خوشبو کننده موقتاً بوی نامطبوع را از بین ببرد، اما قطعا جایگزین کاملی برای تمیز کاری نخواهد بود. البته که قرار نیست به علت هر کثیفی کوچک کل خانه را تمیز کنیم. بلکه می‌توان منشاُ بوی بد را پیدا کرد و سپس آن را از بین ببریم.

  • نیاز به خرید مجدد و تعویض آن

هر خوشبو کننده هوایی، چه طبیعی و چه شیمیایی به هر حال بعد از مدتی تمام می‌شود و بایستی مجدداً خریداری گردد. برخی از مردم به دنبال محصولی هستند که پیوسته همانند برق برای آن‌ها در دسترس باشد. البته چنین محصولی می‌تواند در منزل به صورت پیوسته کار کند اما برای محیطی مانند خودرو هم آیا می‌شود؟ قطعاً خیر.

  • ممکن است برای کودکان و حیوانات خانگی مناسب نباشد

همانطور که اشاره کردیم خوشبو کننده‌های هوا به دو نوع طبیعی و شیمیایی تقسیم می‌شوند. می‌دانیم که محصولات طبیعی تا حد بسیار زیادی مشکلی ایجاد نخواهند کرد. تنها مشکل روی محصولات شیمیایی است که احتمال دارد بر روی کودکان و حیوانات حساسیت ایجاد کند. پس در انتخاب محصول دقت کنید.

  • خطرات زیست محیطی

این مسئله برای تمام خوشبو کننده‌های هوا صادق نیست. مبنای این موضوع باز هم به محصولات شیمیایی و ترکیبات آن باز می‌گردد. بهترین راهکار برای جلوگیری از تخریب محیط زیست، استفاده شخصی از محصولات خوشبو کننده هوا طبیعی و معرفی و پیشنهاد آن به سایر دوستان است.

در نهایت پس از بررسی برخی از مزایا و معایب خوشبو کننده هوا باز هم متوجه این موضوع باشید که هر محصول در کنار فواید، امکان خطراتی نیز دارد. درست مثل بسیاری از داروها؛ اما آیا ما به دلیل داشتن خطرات نبایست از دارو استفاده کنیم؟ قطعاً خیر.

در انتخاب هر محصول ابتدا باید به مجموع فوایدی که برای ما به وجود می‌آورد توجه کنیم و نهایتا خطرات آن را هم بررسی کنیم. در نهایت باید این سنجش را روی محصول داشته باشیم که اگر فواید آن بسیار بیشتر از خطرات احتمالی بود از آن محصول استفاده کنیم.

نتیجه گیری

1. استفاده از یک خوشبو کننده هوا خوب نه تنها باعث رفع بوی بد، بلکه باعث ایجاد حس آرامش و تلطیف روحیه افراد می‌شود.

2. اگر نسبت به روایح شیمیایی حساسیت و آلرژی دارید با انتخاب یک خوشبو کننده طبیعی، این مشکل را حل کنید.

3. برای مراقبت از محیط زیست و سلامت خود و اطرافیان، استفاده از خوشبو کننده‌های شیمیایی را محدود نمائید.

امتیاز ۵ از ۵ – ۱ رای
spinner در حال ثبت رای

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا