خوشبو کننده هوامقالات عمومی

چگونه یک خوشبو کننده هوا مناسب انتخاب کنیم؟

رایحه‌ها چه اهمیتی دارند؟

بارها و بارها واژه‌هایی همچون “بوی محبت” ، “بوی عشق” ، “عطر تازگی” و… را شنیده اید! این ترکیب‌ها پیوند عمیق روایح با احساسات مهم زندگی را نشان می‌دهد. حتما برای شما اتفاق افتاده که با احساس رایحه‌ای آشنا به گذشته‌های دور و نزدیک رفته‌اید! و یا این تجربه را داشته‌اید که در حال عبور از مکانی، با احساس عطری خوشایند توقف کرده، چشمانتان را بسته و با تمام وجود هوا را استشمام کرده‌اید! گویا بخواهید تمام هوا را برای همیشه در ریه‌هایتان ذخیره کنید! پای شما برای گذر از این فضا سست خواهد شد!

البته ممکن است این اتفاق هم برای شما رخ داده باشد که در هنگام توقف در یک مکان، با اولین دَمی که گرفتید، اخم‌هایتان در هم رفته باشد و پا به فرار گذاشته باشید! بنابراین شما به تجربه آموختید که بوها قدرت تعیین کننده‌ای دارند! البته این فقط یک نتیجه‌ی تجربی نیست، بلکه امروز تاثیر رایحه‌ها بر حالات روانی و به تبع تصمیماتی که اتخاذ می‌کنید به صورت علمی اثبات شده است.

رایحه درمانی چیست؟

 رایحه درمانی یا همان آروماتراپی (آروما به معنی رایحه و تراپی به معنی درمان) به یکی از علوم کهن اطلاق می‌شود و در آن با استفاده از عطر و بویی که از عصاره قسمت‌های مختلف گیاهان بدست می‌آورند به درمان جسمی و روحی اشخاص می‌پردازند. امروزه نیز رایحه درمانی به عنوان یکی از شاخه‌های مهم علم پزشکی قلمداد می‌شود و نتیجه آن بهبودی، ایجاد آرامش، و تامین انرژی بالا در عموم افراد است. بنابراین محققان از گذشته‌های دور تاکنون معتقد بودند که رایحه‌ها می‌توانند قدرت بالایی در سلامت و حالات جسمانی و روانی انسان داشته باشند.

مطالعه این مطالب را هم پیشنهاد می‌کنیم:

پس بی دلیل نیست که در گذشته مادربزرگ‌ها با اسپند دود کردن و یا قرار دادن گل سرخ بر روی طاقچه‌های خانه، هوا را معطر می‌کردند و امروز بسیاری از افراد از خوشبو کننده هوا استفاده می‌کنند!

خوشبو کننده هوا چیست؟

خوشبو کننده های هوا موادی هستند که با انتشار رایحه‌ی مطبوع در هوا، فضا را خوشبو و تنفس را لذت بخش می‌کنند.

خوشبو کننده هوا چند نوع است؟

  • یکی از انواع خوشبو کننده های هوا نوع گازی هستند که سرعت پخش بالایی دارند و باید مدام توسط دستگاه‌های اتوماتیک تکرار شوند.
  • نوع دوم از خوشبو کننده های نوع مایع است که به صورت اسپری‌های دستی مشاهده کرده یا خریده‌اید. این نوع معمول‌ترین نوع خوشبو کننده ها است.
  • نوع سوم خوشبو کننده های ژلی و جامد هستند که با سرعت و قدرت کمتری عمل معطرسازی را انجام داده و به همین خاطر در حوصله‌ی بسیاری از افراد نمی‌گنجند! اغلب خوشبو کننده های سنتی از این نوع است.

خوشبو کننده های هوا به درد چه کسانی می خورند؟

شاید اولین موردی که برای استفاده از خوشبو کننده های هوا به ذهنتان خطور کند، سرویس‌های بهداشتی منزل باشد. در واقع گسترش آپارتمان نشینی و زندگی در فضاهای بسته، استفاده از مواد خوشبو کننده هوا را اجتناب ناپذیر کرده است. اگر شما هم عضوی از جمعیت کثیر آپارتمان نشین باشید، مخلوطی از بوی سرخ کردنی و عطر شامپو و شوینده حمام و بوی نامطبوع سرویس بهداشتی را استشمام کرده‌اید! و شاید در این مخمصه گیر کرده باشید که تا رسیدن مهمان‌هایتان چیزی نمانده باشد و فضای خانه پر از بوی ناخوشاید باشد! در این مواقع خوشبو کننده های هوا به دادتان خواهند رسید!

اما در دنیای امروز موارد مصرف گسترده‌تری برای این خوشبو کننده ها وجود دارد. برای مثال افرادی که از حیوانات خانگی نگهداری می‌کنند برای رفع بوی حیوانات و افراد معتاد برای رفع بوی بد سیگار و… در منزل، محیط کار و خودرو از خوشبو کننده های هوا استفاده می‌کنند. همچنین محیط‌های نگهداری از سالمندان و یا کودکان ممکن است این مواد را به کار ببرند. بسیاری از پزشکان، مشاوران، روانشناسان، تاجرین و… برای خوشبو کردن اتاق انتظار، ایجاد احساس خوشایند در مراجعان و بالا بردن آستانه‌ی تحمل ایشان برای منتظر ماندن، از روش‌های معطرسازی استفاده می‌کنند.

در انتخاب یک خوشبو کننده هوا به چه نکاتی دقت کنیم؟

مناسب نیازتان خرید کنید: همان طور که توضیح دادیم بوها تاثیرات عمیقی بر حال و هوای شما دارند، بنابراین باید دقت کنید که می‌خواهید چه حال و هوایی داشته باشید؟! به زبان ساده‌تر در هنگام خرید خوشبو کننده رایحه‌ای را انتخاب کنید که مناسب مکان مورد استفاده باشد. به عنوان مثال خوشبو کننده‌ای که برای اتاق انتظار دفترتان خریداری می‌کنید باید آرامش بخش باشد و مخاطبان شما را به نشستن و سکون دعوت کند! در حالی که خوشبو کننده‌ی محیط کار کارمندان‌تان باید انرژی بخش باشد تا هر چه بیشتر فعال شده و احساس خستگی و خواب آلودگی نکنند!

خوشبو کننده فاقد مواد سمی بخرید: یک خوشبو کننده هوا مرغوب و باکیفیت باید علاوه بر ایجاد رایحه‌ی دلنشین در فضا، عاری از مواد سمی و شیمیایی مضر باشد. چرا که مستقیما از طریق مجاری تنفسی وارد بدن می‌شود و می‌تواند اثرات جبران ناپذیری بر جای بگذارد.

مشکل را اصولی حل کنید: اگر به دنبال خوشبو کننده ای برای رفع بوی بد فضا هستید، محصولی را انتخاب کنید که بتواند بوی ناخوشایند را از فضا پاک کند، در غیر این صورت با مخلوط شدن بوی بد هوا و بوی تند خوشبو کننده، هوای محیط سنگین شده و نتیجه ی دلخواه حاصل نمی‌شود.

به دنبال یک محصول چند منظوره باشید: برای صرفه‌جویی در زمان و هزینه‌ها بهتر است یک خوشبو کننده‌ی ضدعفونی کننده بخرید تا علاوه بر رفع بوی نامطبوع، آلودگی منبع بو را نیز کاهش دهد. مثلا با اسپری شدن در سرویس بهداشتی سطوح کاشی‌ها را ضدعفونی کند.

طبیعت را به محیط ببرید: بسیاری از گیاهان موجود در طبیعت خاصیت معطرسازی دارند، اما اگر محدودیت‌ها و مشکلات استفاده از مواد طبیعی از جمله نگهداری سخت آن‌ها در دراز مدت، عدم کنترل بوی آن‌ها در سطح دلخواه و سرعت عطرافشانی کم یا زیاد برخی مواد برای شما قابل تحمل نیست، از محصولاتی استفاده کنید که پایه اصلی و مواد سازنده‌ی آن از طبیعت گرفته شده باشد.

عوارض بدِ بوی خوب!

اگرچه ما انسان‌ها زمان زیادی از عمرمان را در فضاهای بسته به سر می‌بریم و تمایل داریم این زمان را با احساس خوشایند سپری کنیم، اما خوشبو کردن این فضا ها با استفاده از خوشبو کننده های هوا می‌تواند برای سلامتی‌مان کمی گران تمام شود! از عوارض کوتاه مدت استفاده از خوشبو کننده های هوا می‌توان به مشکلاتی مانند حالت تهوع، اختلال در تنفس، آبریزش چشم، سوزش بینی، سوزش چشم و سوزش گلو اشاره کرد.

همچنین مواد سمی و شیمیایی که از طریق این هوای خوشبو وارد ریه می‌شود می‌تواند مشکلات جدی به بار بیاورد. آسیب به کبد، احتمال ابتلا به ضایعات پوستی و خطر ابتلا به سرطان می‌تواند از جمله ی این مشکلات باشد. خطرات نام برده برای کودکان بیش از بزرگسالان است. بنابراین در انتخاب خوشبوکننده هوا مناسب و دفعات استفاده از آن نهایت دقت را به عمل آورید.

امتیاز ۵ از ۵ – ۱ رای
spinner در حال ثبت رای

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا