ویدئوها

میزان ماندگاری محصولات عطرینه

 

ماندگاری محصولات عطرینه چقدر است؟

در این مبحث باید سرویس بهداشتی را از دیگر روایح جدا کرد. در مورد سرویس بهداشتی یا گلهای وحشی به دلیل اینکه فضای سرویس بهداشتی معمولا بوی نامطبوع بیشتری دارد به همین دلیل این محصول قوی­تر ساخته شده است. یعنی هم میزان رایحه و هم ماده خنثی ­کننده بیشتری در آن بکار رفته است. از آنجا که فضای سرویس‌های بهداشتی به لحاظ ابعاد و شکل یکسان است می‌­توان در مورد آن­ها عدد و رقم ارائه کرد. طبق تجربیات ما اگر در هر سرویس بهداشتی، یعنی هر جایی که چشمه سرویس وجود دارد ۳ عدد پاف روی دیوار اسپری شود، حداقل ۴ الی ۵ ساعت ماندگاری خواهد داشت. این عدد از رستوران­‌ها و تالارها گرفته شده است که میزان تردد افراد در سرویس­‌های بهداشتی آن‌­ها کم نیست. البته قدرت فن تهویه نیز می‌­تواند موثر باشد. مثلا در جایی‌­که تهویه بسیار قوی باشد ماندگاری ممکن است به ۳ ساعت نزول کند.

در مورد سایر روایح اما داستان کمی متفاوت است. این محصولات چون در جاهای مختلف استفاده می­‌شوند، مثل محل کار، اتاق خواب، هال، اتاق پذیرایی، لابی هتل، باشگاه ورزشی و… ماندگاری متفاوتی در هر مکان دارند. به همین دلیل نمی‌­توان مانند سرویس بهداشتی در مورد آن­ها عدد و رقم گفت. متراژ مکان، ارتفاع سقف، تهویه فضا، تعدد افراد، دمای هوای (تابستان یا زمستان) از جمله عواملی هستند که روی ماندگاری تاثیرگذارند. در تابستان­‌ها به دلیل اینکه کولرها یا سیستم‌­های خنک کننده روشن هستند، و هوا در جریان است ماندگاری کمتر از زمستان است که اصولا در و پنجره‌­ها بسته و پوشیده هستند.

مطالعه این مطالب را هم پیشنهاد می‌کنیم:

همچنین طبیعت عطرها در ماندگاری تاثیر گذارند. عطرهای با طبیعت سرد ماندگاری نسبی کمتری نسبت به عطرهای با طبیعت گرم دارند. بطور تقریبی برای یک اتاق ۱۴ متر مربعی با یک پنجره که به ندرت باز می شود ۳ پاف رایحه اقیانوس، که یک رایحه سرد و لطیف است، تقریبا یک ۱٫۵ الی ۲ ساعت ماندگاری دارد. باز هم تاکید می­‌شود ماندگاری عطر رابطه مستقیمی با فضا دارد.  نکته دیگر شامه افراد است که با هم متفاوت است. ممکن است شخصی در استشمام بوها شامه قوی­تری داشته باشد و شخصی ضعیف­تر.

نکاتی در این زمینه وجود دارد که می‌­تواند به افزایش ماندگاری کمک کند:

نکته اول اینکه استمرار استفاده از یک بو در یک مکان خاص به مرور زمان مصرف رایحه را نسبت به روزهای اول کمتر می­‌کند. مثلا اگر در یک اتاق هر روز یک رایحه اسپری شود فضا بو را به خود گرفته و اگر مثلا روز هشتم رایحه استفاده هم نشود ته بوی آن در فضا وجود دارد و برای شخصی که تازه وارد آن مکان می­شود می­‌تواند قابل استشمام باشد. ضمن اینکه اگر روایح نزدیک به منسوجات، و نه مستقیم بروی منسوجات، مثلا نزدیک پرده، بالای مبلمان و یا بالای تخت اسپری شود آن‌ها بو را بخود می­‌گیرند. در این روش چون رایحه روی سطح پخش می‌شود لک نمی­‌گذارد. همچنین در مورد مکان­‌هایی که کمتر منسوجات دارند اسپری­ کردن به برخی سطوح و یا مثلا میزهای شیشه­ای بعنوان راهکار مکمل در کنار اسپری کردن در فضا می‌تواند تاثیر گذار باشد. مجددا تاکید می­‌شود روش اصلی در مورد روایح مخصوص فضا در هوا اسپری­ کردن و در مورد سرویس روی سطوح دیوار سرویس بهداشتی است. ضمنا رایحه نزدیک به کولر و یا اسپیلت اسپری نشود. زیرا در فضا پخش شده و روی سطحی نمی‌نشیند.

 نکته دوم این است که در مورد بوها، چه بوی خوب چه بوی بد، لحظه ورود به مکان بسیار حائز اهمیت است. یعنی مثلا نیم ساعت اول که وارد یک فضا می‌شوید. زیرا بعد از آن چه بوی خوب وجود داشته باشد چه بوی بد شامه عادت می­‌کند. بنابریان برای مکان‌­های سازمانی مهم است طوری برنامه ریزی شود که شخص مسوول نزدیک به زمان­‌های استفاده و یا عبور و مرور از رایحه استفاده کند. مثلا در مورد رستوران­‌ها یا تالار­ها شخص مسوول بنا به تجربه، دقایقی پیش از ورود مهمان و یا مسافر، رایحه را اسپری کند.

بنابراین بطور خلاصه:

برای سرویس بهداشتی: ۳ پاف در هر سرویس بهداشتی به سه گوشه دیوار حدود ۵-۴ ساعت ماندگاری دارد.

عوامل موثر در ماندگاری روایح دیگر:

  • عواملی از جمله متراژ مکان، ارتفاع سقف، تهویه فضا،
  • تعدد افراد، دمای هوا (تابستان یا زمستان) از جمله عواملی هستند که روی ماندگاری تاثیرگذارند.

نکته‌ی مهم: استمرار در استفاده باعث افزایش ماندگاری می‌شود. همچنین اگر نزدیک به منسوجات، و نه مستقیم به آنها، اسپری انجام شود به مرور بو را به خودشان گرفته و باعث افزایش افزایش ماندگاری می‌شوند.

امتیاز ۵ از ۵ – ۱ رای
spinner در حال ثبت رای

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا